Ninie yang tak pernah gemuk

Yeay, lunch hour oledy! Ape yang suka sangat ni? Bukan nye kluar lunch pon. Ye, ninie ni susah sangat nak kuar lunch... bukan nye kedekut cik kak, tapi ninie ni spesis yang tak cepat lapar dan juga cepat kenyang, janji ada something untuk di kunyah, dah cukup. Tak heavy pun tak pape. Lagipun bukan nye sengaja tanak kuar, cuma tak suka rushing n kat luar tu panas, uhhh tak suka. Macam hari ni pulak raining... pun tanak kluar juga, sebab saye takut kilat! Harap maklum. Jadi saye lebih suka duduk kat opis, makan buah =)



meal macam ni pun dah cukup untuk siang

So far saya memang tak pernah lagi mengalami masalah kegemukkan. Maybe sebab amalan pemakanan saye yang ringkas ni. Tapi walaupun ringkas, tak de la pula sampai tahap mengabaikan pemakanan. Saya tetap makan nasi lepas balik keje, kerap minum susu, sayur pun tak memilih n sudah tentu buah, setiap hari ye! Untuk sesiapa yang nak mengurangkan berat badan, boleh amalkan makan banyak bijian. Selain leh fitkan perut, bijian juga mengambil masa untuk dihadamkan, jadi dapat melambatkan rasa lapar.

Sape yang kenal saya memang tahu kuantiti yang saya ambil for my meal. Banyak! Tapi kalau anda perasan, saya makan sangat lambat. Mungkin ni juga salah satu faktor kenapa saya tak de masalah kegemukkan. Sebab bukan terhegeh-hegeh makan, tapi kunyahan makanan tu lama. Ambil masa untuk mengunyah supaya semua zat dapat diserap semaksima mungkin. So tak de la yang jadi lemak tepu nanti.

Tu la salah satu amalan pemakanan saya. Sape tanak gemuk boleh mencuba. Alah bisa tegal biasa!

Comments

Popular Posts