Alpha Lipid: Mari berkongsi bahan bacaan anda

Sebenarnya dah lama nak buat entry pasal susu ni bagi semua orang dapat berkongsi maklumat dan saya sendiri berkongsi pengalaman bersama pembaca. Kalau anda semua membaca utusan, anda mesti terbaca artikel ini. Ya artikel ini dicetak untuk utusan bertarikh 7 January 2011. Boleh selak balik suratkabar lama anda untuk membaca berita penuh sebab saya tak kan huraikan kat sini.


Apa yang saya akan kongsikan dengan anda semua dalah pengalaman saya sendiri melanggan Alpha Lipid selama 4 tahun bermula dari tahun 2007. Pada asalnya abang saya yang memperkenalkan susu ini. Tapi bukan untuk saya. Tapi untuk mak dan ayah yang sudah menjangkau usia emas. Alhamdulillah, mak dan ayah masih sihat sejahtera sekarang tanpa sebarang penyakit. Bukan nak kata susu ini magik, tapi susu ini membantu.

Tak dinafikan mak dan ayah saya memang mengamalkan makanan seimbang dari muda --->masakan mak saya langsung tak pakai ajino-moto, ayah saya langsung tak minum ais, mak saya banyak masak secara kukus berbanding goreng, ayah saya menjaga dusun buah yang luas secara harian untuk mengeluarkan peluh (ayah saya kerja kat bank, balik keje dia jadi pekebun ok! nak seribu daya tak hendak seribu dalih!) dan banyak lagi lah. Mereka betul-betul menunjukkan contoh yang baik untuk saya. Kagum!

Namun pabila sudah meningkat usia emas, makanan berkualiti juga harus ditambah. Kerana daya ketahanan badan menurun mendadak disebabkan faktor usia dan juga kesan amalan kesihatan di kala muda. Agak memudaratkan jika kita mengabaikan nya semasa muda.

Pengalaman saya pula bermula sekitar tahun 2007. Mengalami sakit pinggang/tulang belakang yang teramat. Kesan sakit ini adalah:


  • kebas bahagian pinggang ke bawah,

  • sukar untuk bangun dari kerusi sehingga perlu bantuan orang lain

  • tak boleh duduk dalam keadaan yang lama, perlu baring (susah nye nak balik kampung jauh kat kedah nun!)

Doctor cakap maybe bepunca dari pemakanan (kurang kalsium), pernah jatuh (tahun 2004), petumbuhan tulang yang perlahan, dsb. Doktor juga memberi list pantang larang seperti berikut:

  • no ice

  • tak boleh travel jauh (duduk)

  • tak boleh angkat barang berat

List number 3 tu buat saye rasa macam nak jadi mak datin pulak =p. Lepas jumpa doctor, saya makan ubat kalsium yang doctor bagi dan ikut pantang larang doktor suruh tu (sekali sekala aje) dan saya amik Alpha Lipid sebagai supplement saya.

Hasil nya saya amat gembira sebab tak yah gi jumpa doctor lagi. Kadang kadang aje pegi tu pun sebab saya langgar pantang larang. Gastric saya pun dah tak de... wah wah wah... gembira bukan main. Ya, alpha lipid memang banyak membantu. And paling best sekarang kawan saya jadi pengedar, senang la nak roger-roger. Kalau dulu susah nak dapat tapi sekarang sudah banyak klinik-klinik menjual Alpha Lipid. 1 tin yang saya beli tahan selama 3-4 bulan. So kos masih lagi boleh ditanggung. =)

Mari lah kita mengamalkan gaya hidup sihat hari ini!

Comments

Popular Posts