Hasil Kunjungan ke Pameran Pengantin Ampang Point 8 Jan 2011

Ni tak tau la kali ke berapa saye menjejak kaki kat pameran pengantin. Pengisian nya sama saja walaupun saya pergi dengan objective yang sangat jelas. But end up, tak dapat apa yang dicari. Secara kesimpulannya susun atur booth sangat beserabut. Antara kelemahan yang dapat dikesan adalah seperti berikut:

a) Apa yang saya nampak mula-mula menjejak kaki tu, bermula dengan booth pelamin, sebelah nye photographer pulak, next booth baju pengantin dan sebelah nye photographer lagi. Apa salahnya susun atur booth tu dibuat secara tersusun. Kan lebih membantu. Pelanggan pun senang nak buat pilihan.

b) Tambah lagi tempat laluan sangat sempit, nak bejalan pun beselisih bahu, badan segala... tak la ramai orang pun, cuma jalan yang sempit tu buat keadaan menjadi sangat sesak.

c) Kelemahan penerangan dari pemilik booth. Ada satu booth yang saya singgah tu, punya la ramai pekerja nya, kerusi tempat duduk pun selesa sebab tak sesak, kebetulan booth yang strategik sebab kat hujung sekali. Tapi sayangnya, hanya sorang penjaga booth yang mampu beri penerangan. Kesian kat dia sebab nak kena entertain semua pengunjung yang singgah kat booth dia. Yang ramai2 tadi buat apa? no idea...

d) tawaran yang diberi lebih kurang sama je. Tak de sape pun yang menawarkan "apa yang special kat booth kami" Tak de pun pemilik booth yang cuba menonjol dan mencari kelainan kenapa pelanggan patut memilih company dorg.

Apa yang boleh diperbaiki kat sini adalah:

  • susun atur booth boleh di improvekan lagi mengikut section macam photographer, pelamin, kad kawin, dan full package. So senang mencari dan tak tertanya2 ni booth apa?
  • susun atur booth patutnya memberi keselesaan kepada pelanggan dan pengunjung. Jangan biarkan mereka berasak2 dan tidak selesa kerana mereka ini lah yang akan memberi keuntungan kepada anda!
  • pemilik booth harus memberi penerangan denag RINGKAS dan PADAT. Seeloknya terus highlight apa yang special di booth anda dan tak de di tempat lain.
  • Letak la orang yang boleh memberi penerangan sebagai front liner. Tak membuang masa dan pelanggan pun tak menyampah

Tahniah kepada peniaga yang berusaha membawa sample2 seperti food tester, contoh door gift dan contoh2 tawaran yang diberikan sebab bila tengok dan rasa baru senang nak membuat keputusan. Kalau orang cerewet macam saye, setakat cakap aje tapi tak de contoh, saye anggap macam cakap kosong aje. Sekian.

Comments

Post a Comment

Popular Posts