SERAT

Makanan yang mengandungi serat dapat membantu meningkatkan tahap kesihatan tubuh tanpa kita sedari. Dengan hanya menikmati setiap makanan yang mengandungi serat kita sudah pun memberikan yang terbaik untuk tubuh. Apa pentingnya serat ni?
  • serat yang tinggi memerlukan masa untuk dicerna dan ini dapat membantu mengurangkan penyerapan kadar gula dalam darah dan juga dapat mengurangkan kadar kolestrol dalam tubuh
  • bagus untuk melindungi organ dalaman seperti jantung dan sebagainya kerana penyerapan dari serat amat sempurna dan memberikan zat yang tinggi untuk tubuh badan. Juga dapat mengurangkan lemak di sekeliling jantung anda.
  • makanan yang mengandungi serat juga dapat memberikan kadar kekenyangan yang agak lama berbanding makanan biasa jadi dapat melambatkan rasa lapar
  • serat atau fiber ini dapat membantu meransang process penghadaman sekali gus dapat mengelakkan sembelit
  • pengambilan serat amat penting bagi mereka yang mengidap diabetis dan obessiti. Ini kerana serat dapat mengurangkan kadar serapan gula dan melambatkan rasa lapar.
  • untuk kecantikan pula, serat dapat membantu untuk mem'fit'kan perut anda. Tak de lagi masalah menggelebeh sana sini.

Apa yang penting serat sangat sedap, mudah dimakan, murah dan mudah untuk disediakan. Contoh makanan yang kaya serat adalah seperti oat, kekacang, buah-buahan, bijirin (cornflakes with fresh fruits and milk! slurrrppp....)...dan banyak lagi la.

Lapar la pulak buat entry pasal makanan ni!

Mari amalkan hidup sihat bermula HARI INI!

Comments

Popular Posts