tips jimat perkahwinan: upgrade baju pengantin sendiri

dah lama pulak tak tulis pasal tips jimat perkahwinan ni. Baru teringat balik sebab ada kawan contact i n tanya pasal beading, tudung, veil untuk kawen. Sebab dia survey mahal katanya... memang pun, i dah alami nye dulu, menyewa aje pun rege beratus2, kejam...

ni cerita i, i buat baju kawen sendiri... sebab i kalau nak menyewa aje pun baju perempuan sahaja sebab pengantin lelaki pakai uniform... rata2 i tanya sewa baju pengantin perempuan aje rm700 dan keatas termasuk eksesori... sewa tau, lepas tu pulang balik... maka, tak sanggup i nak habiskan sebanyak itu maka i g kedai nagoya, beli kain satin and tempah kebaya kosong... lain2 tu nanti i kerjakan...

kos yang i tanggung hanyalah:
satin 5 meter: rm7 x 5 = rm35
upah jahit kebaya (bak tailor kl): rm120 -sebab kain buat detailing ckit
tudung: rm20
kain net untuk veil + lace untuk baju n veil: rm15 + rm17
total: rm207
jimat: rm493
(harus di ingatkan, saya adalah pengantin simple, baju saya sesimple mungkin dan saya tak kesah apa orang nak kata... saya pakai apa yang saya suka dan bekenan- saya kebal ngan kritikan mak jemah)

segalanya bermula di sini:

tempah baju kebaya kosong, baju ni zip belakang. butang depan tu dummy aje


tambah detailing ckit kat bahu. pakai kain tudung bawal (gunting tudung lama yang dah tak leh pakai tu- mcm kelakar tapi itu la kebenaran nya)

dan process beading pun bermula:
beading kat tangan


beading kat badan


bahu dan belakang leher

kat bahu

dan baju pun siap:


dan gambar di hari kenduri bila dah siap ngan tudung dan veil:



sangat suka (syok sendiri) dengan baju simple ni, so far tak de yang kritik (kat belakang tak tau la), dan pasti ada yang puji =)

thats all!

Comments

Popular Posts