Diet ibu mengandung -cara saya

Assalamualaikkum and Hi!

dah lama tak menulis ni, Bz sikit di hari2 weekend, weekdays pun bz juga tapi kebanyakan time senggang mesti digunakan sepenuhnya buat berehat... sejak berat badan betambah2 tambah ni, sakit badan menjadi2 tambah2 bila dah waktu malam sebab seharian menggunakan badan kat pejabat kan... bila malam tu rasa tdo tak sedar... sedar2 dah 5.30.... uiii skrg i bangun tdo 5.30 pagi u, baby pun ikut sama hik hik...

dulu time zaman remaja, bahan bacaan i kebanyakan nye ke arah alam dewasa macam suka bacaan tentang decorasi, penjagaan badan, petua rumah tangga, resepi (baca je, masak nye tidak), masalah rumahtangga yang sering berlaku, motivasi dan baaaaaanyak lagi. Kesimpulan paling ketara, masalah melanda wanita bila dewasa adalah berat badan... ye la, dah berumur, beranak lagi, tindak balas badan dah tak sama mcm badan zaman kita remaja. Pembakaran lemak, penghadaman semuanya menjadi lambat dek kerana faktor usia. Jadi kena lah kita bijak memilih makanan yang bersesuain dengan badan kita, agar tak darurat dikemudian hari.

Kata orang, bila mengandung ni la time kita nak belasah apa saja makanan yang kita nak makan. Hmmm bagi saya tak perlu kot, maybe mind set saya dah kata macam tu, selera saya dari sebelum mengandung dan time mengandung sama saja. Masih lagi makan nasi sehari sekali (lunch hour or dinner), mee, pasta, kuew tiaw, aneka sup, roti untuk pilihan kedua kalau lapar, breakfast tak tinggal and sejak mengandung ni banyak makan buah aje.

So far sepanjang checkup, Alhamdulillah, doktor cakap semuanya normal, baby pun membesar tahap yang sepatutnya dan berat badan saya masih lagi normal, takde terlebih gula cuma ada sedikit keputihan yang normal sebab perubahan hormon yang tidak mengganggu.

Ramai juga yang tanya, kenapa badan tak naik? maybe sebab kurus kot dulu... hmm mungkin juga la, tapi sebenarnya saya control makan. Caranya:

  • lebihkan makan roti dan bijirin berbanding makanan berkanji seperti nasi. Kalau makan nasi elakkan makan bertambah2 (petua mak)
  • banyakkan makan buah dan serat. So far memang saya makan epal sebiji sebelum tdur untuk elak lapar, dan bangun pagi sebagai breakfast (disamping sandwich)
  • saya minum susu time breakfast, susu biasa saja sebab dah tak selera ngan susu ibu mengandung. My doctor cakap susu tetap susu, khasiatnya sama, yang penting jangan tinggal
  • banyakkan minum air putih, so far saya pilih sejuk sebab dah biasa ngan air sejuk... tengah belajar nak minum air suam... hehe
  • kalau teringin nak makan apa2, makan aje, tapi cukup sekadar rasa, melepaskan geram... bulan belasah... mcm saya skrang tak boleh tengok coklat, so makan hari2, tapi kadar rendah...
  • selalu kalau tea time kat office mesti lapar, so mesti bekalkan biskut atau roti....
so far itu saja penjagaan makanan saya, kurang makan nasi tapi lebih makan roti =)
jom makan!!!

Comments

Popular Posts